De ce mint copii?

Nivelul I – Moralitatea pre-conventionala
Este dominanta in randul copiilor, cel putin pana in jurul varstei de 10 ani. Acest tip de moralitate urmareste conformarea la reguli doar pentru a evita o pedeapsa sau pentru a obtine o recompensa.

Dezvoltarea acestui tip de moralitate implica doua stadii:
Stadiul 1 – orientarea spre pedeapsa: exista o conformare la reguli pentru a evita pedepsele (de exemplu, parintele ii spune copilului: „daca nu mananci tot, nu pleci afara la joaca);

Stadiul 2 – orientarea spre recompensa: in acest stadiu, copilul invata cum sa obtina recompense, urmand ad-literam sau ghicind reguli impuse de adulti.

Nivelul II – Moralitatea conventionala
Acest tip de moralitate amplifica ecuatia: la pubertate, parerea celorlalti, a colegilor, prietenilor sau modelul adultilor (care sunt priviti ca adevarate autoritati) schiteaza un „schelet moral pentru persoana.

Si in cazul moralitatii conventionale, pot fi descrise doua stadii:
Stadiul 3 – orientarea de tip baiat bun/fata cuminte: persoana isi dirijeaza comportamentele pentru a se conforma regulilor grupului sau pentru a evita respingerea celorlalti;

Stadiul 4 – orientarea catre autoritate: persoana respecta regulile sociale pentru a evita scrutinul unor persoane in pozitie de autoritate sau pentru a nu trai sentimente de vinovatie pentru ca nu-si face datoria.

Copiii pana la patru ani spun intentionat minciuni pentru a scapa de o problema. Pana la opt ani, teama ca parintii le vor dezaproba obiceiul ii va descuraja sa mai minta. Adolescentii reactioneaza la consecinte, drept care au nevoie de explicatii logice.

Nivelul III – Moralitatea post-conventionala
Putine persoane ajung la acest nivel de moralitate. Moralitatea post-conventionala necesita formularea unor principii etice proprii si urmarea lor nuantata, cu scopul de a evita auto-condamnarea.

Si in acest caz exista posibilitatea de a descrie doua stadii:
Stadiul 5 – orientarea de tip contract social: actiunile persoanei sunt ghidate dupa principii asupra carora exista un consens ca duc la un bine impartasit cu ceilalti. Obtinerea respectului celorlalti este o sursa importanta pentru respectul de sine;

Stadiul 6
– orientarea conforma unor principii etice: actiunile persoanei sunt ghidate dupa unele principii etice personale, care cuprind, de regula, prevederi legate de echitate, demnitate si egalitate.

Text: Mugur Ciumageanu, psiholog clinician

Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3


URMĂREŞTE CEL MAI NOU VIDEO
Recomandari
Redactia.ro
RTV
Proiecte speciale
Unica.ro
Trending news
Mai multe din Psihologie
Buton