Va trebui sa fim atenti si la „amintirile personale despre scoala, amintiri care pot seta anumite atitudini in mintea copilului. Este clar ca daca vorbim depreciativ la adresa valorilor scolii, la adresa cadrelor didactice, la adresa utilitatii cunostintelor care se predau acolo, contestand tot ce vine din acea directie, copilul va fi mai degraba inclinat sa respinga ideea de scoala, teme, invatatura.
Greseala mare pe care o facem cu astfel de afirmatii referitoare la institutia de invatamant fata de copilul nostru este ca ii luam sansa de a beneficia de ceea ce ii ofera scoala, asa cum este ea acum. Deci ii dam un start prost, intreaga cursa urmand a se desfasura prost. Si nu este deloc corect. Pentru ca cei cu care copilul nostru este in competitie beneficiaza de acelasi sistem educational, de la care ei vor lua ce pot mai mult si vor deveni cei cu care copilul nostru va concura la examenele de mai tarziu (liceu, facultate, job…).
Asadar, cu ce drept ii luati aceasta sansa copilului vostru? Cu dreptul de a va exprima liber, in fata copilului, opinia depreciativa la adresa scolii? Si care este pretul?
Respectati timpul de studiu al copilului. Locul in care el va face temele trebuie sa fie curat, aerisit, ordonat, fara niciun fel de surse de zgomot (tv, radio, discutii din casa, zgomot facut de frati mai mici etc). Prioritatea in activitatile zilnice o au temele, nu joaca, nu calculatorul, nu alte activitati extrascolare (sport, pictura sau alte activitati).
Cum am putea corecta influentele negative…
„Asa te invata pe tine la scoala? – este o intrebare dojenitoare care vine de la unii adulti ce observa comportamente inadecvate ale unor copii in public. Intrebarea ar trebui reformulata, pentru ca nu scoala ii invata pe copii sa se comporte inacceptabil. Mai corect ar fi – „asa te-au invatat parintii tai?.
Copilul invata singur prin modelare, prin imitarea persoanelor alaturi de care a crescut. Chiar daca nu a vazut acasa comportamentul inadecvat, faptul ca acel copil il practica inseamna ca familia sa nu a fost destul de aproape de el ca sa observe si sa analizeze acel tip de comportament. Succesul scolar presupune, printre altele, si discutarea cu propriii parinti a ceea ce copilului i se pare interesant sau ingrijorator in ceea ce vede la gradinita/scoala. Asa putem afla si corecta posibilele influente negative.
Text: Cristiana Haica; Foto: HEPTA.
Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2