Sfaturi pentru parinti cuminti:
- Copiii care nu sunt iubiti si respectati de cei care le-au dat viata nu vor fi foarte interesati de scoala. Responsabilitatea primara a parintilor este astfel aceea de a le oferi copiilor suport material si psihologic pentru ca acestia sa poata fi deschisi dorintei de a invata in fiecare zi ceva nou.
- Un copil care nu are nici un plan nu va dobandi nici un succes. Parintii trebuie sa ajute copilul sa planifice si sa organizeze pentru a dobandi succesul in invatare.Responsabilitatea parintelui este aceea de a-l invata pe copil ca succesul este al celor care stiu sa-l astepte, adica sa planuiasca scopuri pe termen lung. Copilul nu stie in mod natural cum sa atinga un scop. Este responsabilitatea parintelui sa-l invete aceasta deprindere.
- Copilul care acasa vede valorile scolii negate nu va avea incredere in succesul sau nici la scoala si nici in viata. Responsabilitatea parintelui este de a fi un model pozitiv prin valorizarea efortului depus de copil la scoala, a sinceritatii, a invatarii, a tot ce inseamna scoala in general.Uita ironia, micile tachinarii si mai ales uita cu totul sintagma „ti-am spus eu! Fii un partener de nadejde pentru copil si el va deveni un elev constiincios!
- Un copil care nu accepta responsabilitati nu va fi un elev cu performante notabile. Parintele trebuie sa-l invete sa-si asume responsabilitatea pentru ceea ce a facut sau ceea ce nu a facut. Daca vei da vina pe profesor sau pe scoala nu vei reusi in educatia copilului.Acceptarea responsabilitatilor conduce individul la un comportament de cautare de solutii, de rezolvare de probleme, iar acesta iti va asigura succesul nu numai in scoala, ci si in viata.
- Parintii trebuie sa cultive relatiile copiilor lor in acelasi mod in care s-au deprins sa o faca cu propriile lor relatii pentru ca acum copilul nu mai este centrat pe sine, ci pe exterior. Este momentul „afirmarii personalitatii, iar scoala este mediul cel mai potrivit. Dragi parinti cu scolari incepatori, multa bafta!
- Copiii care sunt certati pentru ceea ce fac nu vor mai face multe lucruri. Responsabilitatea parintelui este aceea de a incuraja copilul sa-si asume unele riscuri si de a-l lasa sa faca greseli. Scopul educatiei nu este perfectiunea, ci perfectionarea!Cand cautam sa imbunatatim un lucru cu siguranta nu reusim de la inceput si pe parcurs facem numeroase greseli. Parintii trebuie sa laude efortul copiilor lor, sa sarbatoreasca reusitele si sa incurajeze urmatoarele aventuri ale invatarii.
- Copilul care crede ca invatare este acelasi lucru cu scoala va inceta invatarea o data cu scoala. Responsabilitatea ta este aceea de a-i arata copilului ca invatarea este un proces prin care omul creste si se dezvolta si care ne insoteste pe tot parcursul vietii.Cunoasterea si invatarea sunt prezente in tot ceea ce ne inconjoara si in tot ceea ce facem. Aplicand ceea ce am invatat, acumulam noi cunostinte si astfel invatarea nu se sfarseste niciodata.
Scoala – un nou mediu social
Succesul copilului tau la scoala ii aduce un sentiment de incredere in fortele sale, iar esecul aduce o imagine de sine negativa, care determina comportamentul ulterior de invatare.
O data cu intrarea in scolaritate, cresc efortul fizic si intelectual, ceea ce duce la instalarea starii de oboseala. Copilul trebuie invatat sa se odihneasca. Aceasta perioada este acompaniata de ample procese de maturizare fiziologica si psihologica, la care se adauga si confruntarea cu socialul.
Copilul lasa interesul pentru familia sa pentru a se preocupa din ce in ce mai mult de relatiile ce se stabilesc in scoala. Castigarea unei noi autonomii ii permite acum iesirea pentru perioade mai lungi din cercul familial pentru a se integra intr-un alt grup social, si anume cel scolar.
Anterior, in stadiile precedente, copilul era capabil de relatii strict in interiorul familiei, treptat incepe sa stabileasca relatii interpersonale in functie de tipul de familie din care face parte (mai deschisa sau mai putin deschisa).
In momentul in care copilul incepe sa mearga la scoala, este aproape pregatit sa treaca de la modul dominant de interactiune in diada (tipic pentru relatiile familiale) la un mod de comunicare specific pentru relatiile sociale mai conventionale.
Intrarea in scolaritate este un pas enorm pentru cei mai multi copii. Creste influenta profesorilor si colegilor si descreste influenta parintilor. Copiii doresc acum sa se exprime construind si facand lucruri. Intrarea in social este un mare pas si o mare victorie pentru micul scolar.
Obstacole' in primul an de scoala
- Dificultati afective datorate mediului scolar care prezinta un grad mai mare de formalism si este lipsit de relatiile calde, proprii vietii din familie sau din gradinita;
- Dificultati cognitive datorate nivelurilor diferite de dezvoltare la care se afla elevii la intrarea in scoala, la care se adauga metoda de lucru in clasa (de multe ori rigida);
- Dificultati de organizare spatio-temporala. Copilul inca nu-si poate reprezenta foarte bine drumul spre casa, iar cerintele sunt de multe ori mai mari de atat. Dificultatile de reprezentare temporala sunt inca prezente la aceasta varsta, iar organizarea scolara pe clase/lectii/ore/discipline/trimestre necesita o astfel de intelegere;
- Dificultati de organizare a motivelor pentru atingerea unei actiuni cu coordonare in spatiu si timp (tema pentru acasa trebuie sa fie rezultatul unei actiuni coordonate in timp); Dificultati de relationare cu adultii si grupul de copii de aceeasi varsta si de varste mai mari.
Text: Psiholog Gratiela Sion; Foto: 123rf.com
Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2