3. Scaderea motivatiei pentru comunicare
Dr. W. A. Lenzchen de la Universitatea Haga a descoperit anul acesta ca 80% dintre copiii traumatizati de note mici in primele luni de scoala comunica mai superficial cu cei din jur.
Dezamagirea si depresia ce pot urma unor prime note slabe reduc dorinta si motivatia pentru comunicare a copilului. Aceasta nu este doar o consecinta a pierderii increderii in sine, ci si o urmare a interesului pentru cuvinte, fraze si intelesul lor mai profund.
Un copil care a fost pedepsit pentru ca nu a comunicat verbal ceea ce trebuia la scoala va simti in subconstient ca valoarea cuvintelor sale este neinsemnata.
De retinut: Arata-i micutului ca esti interesat de oricare povestioara a sa! Pune-i intrebari care arata ca te intereseaza ceea ce spune si aceasta mai ales dupa ce a luat primele note mici. Pune-l sa iti povesteasca ceea ce-i place si dovedeste-i ca iti place povestea sa, chiar daca este usor fantezista.
Cum resimte micutul dezamagirea
Pentru multi copii, nota proasta este perceputa ca o pedeapsa primita pe nedrept. Copilul simte ca munca sa, efortul facut pentru a invata lucruri ce nu-i par intotdeauna utile, merita apreciere si in nici un caz pedeapsa.
Aceasta „ratiune care se petrece mai ales in subconstient il obliga pe copil sa creada ca efortul de a merge la scoala, de a fi bun la scoala, nu numai ca nu e recompensat in bucurii pe gustul sau, ci, dimpotriva, are nesansa de a primi si pedeapsa umilirii prin nota mica.
In consecinta, copilul are o reactie negativa legata de tot ceea ce a facut pentru scoala. Usoara intristare poate deveni o dezamagire insotita de un dezgust care-l poate afecta traumatic in relatia sa cu educatia in scoala.
Cum ne purtam dupa o nota mica
Atitudinea parintelui fata de copilul dezamagit este in realitate cea mai importanta pentru a-l salva din fata unei posibile traume psihologice, uneori foarte dificl de recuperat.
Text: Marius Radu, cercetator Academia Romana, Foto: Dreamstime.
Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2