In primii ani din viata copilului specialistii nu vorbesc despre inteligenta, ci despre achizitii. Cele obtinute in intervalul 0-12 luni sunt fundamentale, ele sunt baza pentru toate achizitiile de mai tarziu. Indiferent cat de precoce vi se pare copilul vostru, el are nevoie de ajutor.
Nu trebuie lasat sa se dezvolte singur, nu trebuie izolat in camera lui, in tarc sau in patut, cu o multime de jucarioare sau, eventual, in fata televizorului. Fiecare copil are propriul ritm de dezvoltare, si achizitiile intelectuale si motorii difera de la copil la copil; este foarte importanta stimularea permanenta a copilului.
Copilul meu de ce nu stie asta?
Nu putine sunt cazurile in care copii ce au invatat sa mearga, sa vorbeasca sau sa citeasca mult dupa varsta la care ar fi fost „normal au devenit adulti de succes.
Lucian Blaga n-a scos, dupa propriile marturisiri, nicio vorba pana la varsta de patru ani si asta nu l-a impiedicat sa simta, sa scrie, sa gandeasca extraordinar.
In general insa, in cazul intarzierilor in dezvoltare, parintii trebuie sa consulte medicul pediatru si, daca este cazul, un psiholog, care sa le spuna cum se pot recupera aceste intarzieri.
0 – 12 luni | 1 – 2 ani | 2 – 3 ani | 4 – 5 ani | 6 – 7 ani |
2 – 3 luni: urmareste cu privirea ce i se arata, obiecte mari, luminoase, in miscare, surade persoanelor care stau cu el, inalta capul de pe perna, il intoarce in directia sunetului, gangureste. | Copilul este capabil sa se concentreze cinci-zece minute pe o activitate, jocul preferat consta in a impinge si a trage, a umple si a goli, se catara, este atras de jucarii zgomotoase. | Sta intr-un picior, sare peste un obstacol mic, pliaza hartia in doua, dupa demonstratie, compara marimi (lung, scurt, mare, mic), explica o actiune necesara simpla (Ce faci cand ti-e foame? Mananc), grupeaza imagini, notiuni. | Este mai puternic, dar si mai indemanatic, poate sta intr-un picior cinci secunde, stie sa plieze hartia pe diagonala, poate desena dupa model, se dezvolta intens limbajul (cam 50 cuvinte noi pe luna). | Cunoaste anotimpurile, stie zilele, lunile anului, enumera notiuni din categorii, defineste obiecte sau fiinte, stabileste asemanari si deosebiri intre notiuni date. |
4 – 5 luni: repeta gestul pentru ceea ce ii place, se rostogoleste de pe spate pe burta. Daca este sprijinit, sta putin in fundulet, gangureste prelung, rade in hohote, cauta jucaria scapata din mana. | Se joaca alaturi, dar nu impreuna cu altii, deoarece nu poate cuprinde in campul atentiei si ce face el si ce face celalalt. Prefera jocul cu adultul, pentru ca acesta il organizeaza. | Poate reproduce poezii scurte (o strofa sau doua), asculta o poveste scurta insotita de imagini mari. | Devine mai independent, prin insusirea deprinderilor de alimentatie, de imbracare, igienice. Are initiativa si face cu placere treburi in casa (vrea sa stranga masa, sa spele vasele). Deseneaza omul cu picioare, cap, corp, maini, tine bine creionul. | Deseneaza figuri geometrice dupa model si omul cu detalii corporale si faciale, cunoaste toate culorile si unele nuante ale lor, picteaza, construieste cu placere. |
Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3