Buna idee, dar va sugerez una si mai buna – mergeti cu copilul la magazinul de unde ati vrea sa cumparati pusculita, lasati-l sa aleaga pusculita pe care ar dori-o, mai alegeti inca doua variante – una mai ieftina alta mai scumpa, notati pretul si aspectul (cum arata) si mergeti acasa.
Odata ajunsi analizati ceea ce ati vazut si impreuna decideti pe care o veti cumpara. Dupa care stabiliti ce trebuie sa faca copilul (activitati casnice) pentru a castiga banii cu care urmeaza sa isi cumpere pusculita.
Copiii si banii – ce contradictie, pare ca daca ai copiii nu mai ai bani. Cine are copii stie ce vreau sa spun. Cu toate acestea daca ii iubim pe acesti copii ii vom invata foarte devreme cum sa se inteleaga bine cu banii.
Oamenii au in general opinii si sentimente clare despre bani, in general bazate pe experientele pe care le-au avut in copilarie dar si pe valorile si credintele din familiile de origine. Cel mai adesea aceste experiente, valori si credinte sunt diferite pentru fiecare dintre parinti.
Unul poate considera ca pentru copil trebuie cheltuit oricat, pentru orice, celalalt se gandeste ca mai bine punem bani deoparte pentru viitorul copilului, studii, iar acum cat e mic putem fi mai economi.
De aceea este vital pentru dezvoltarea sanatoasa a copilului ca parintii lui sa discute intre ei despre aceste lucruri si sa stabileasca o abordare consistenta, coerenta, unitara in a invata copilul despre bani si relatia cu banul.
A invata copiii valoarea banului este mai mult decat a-i invata sa economiseasca. Presupune si a-i invata valentele pozitive si negative ale banilor. si a discuta despre conflictele pe care banii sau lipsa lor le pot aduce, despre compromisurile pe care le facem uneori ca sa trecem peste o situatie instabila financiar.
Si ca banii nu vin pur si simplu, intotdeauna trebuie sa faci ceva pentru ca ei sa vina, iar acest ceva poate fi ceva bine sau ceva rau.
A castiga bani muncind
Ce ii invata pe copii – le da un sentiment al libertatii si recunoasterii, independenta financiara, obiceiul de a munci, cum sa evalueze alternativele de job-uri, relatia dintre bani, timp, abilitati si efort depus pentru a castiga bani.
Cum sa facem asta:
-Toti membrii familiei, inclusiv copiii trebuie sa aiba responsabilitatea unor sarcini casnice, fara a fi platiti pentru ele.
-Se pune problema platii copiilor atunci cand fac anumite treburi casnice care nu intra in responsabilitatea lor, ci a altora.
-Ajuta copilul sa tina un jurnal de castiguri si cheltuieli, desenat sau scris.Explica-i pentru ce este necesar si ajuta-l la inregistrari.
-Stimuleaza-l sa faca diferite treburi casnice la bunici, in vacanta, pentru care eventual sa primeasca bani, si nu sa ii primeasca pur si simplu in dar.
-Timpul consumat pentru a castiga bani trebuie sa fie parte a timpului liber, nu cel dedicat lectiilor sau sportului.
A economisi
Ce ii invata pe copii – un mod rational de a lua ceea ce vrei sau ai nevoie, ideea de a pune mai intai bani pentru tine deoparte inainte de a-i cheltui, chiar daca tot pentru tine, planificarea si amanarea primirii recompensei, relatia dintre castig si cheltuiala, avantajele economisirii regulate.
Economisind la pusculita sau cei mai marisori la banca, copiii vor putea sa inteleaga ca satisfacerea nevoile aparent urgente, imediate, poate fi amanata, ca aceste urgente pot fi evaluate (desi de cele mai multe ori pentru copil ceea ce vrea acum este mai important decat ceea ce poate obtine peste o zi) si comparate cu alte dorinte mai importante, desi ceva mai indepartate.
Nesatisfacute pe loc, aceste aparente nevoi imediate pot sa nu mai fie urgente, iar satisfactia obtinuta prin a economisi si a achizitiona ceva mai consistent este mult mai mare.
Exista si varianta Hagi Tudose a copiilor care incantati ca au din ce in ce mai multi banuti in pusculita nu mai vor sa ii cheltuiasca, desi i-au strans acolo cu un scop precis – a cumpara o bicicleta, de exemplu. in acest caz separam banii economisiti in doua – cei pentru cheltuieli si cei pentru inmultit care vor fi depusi la banca pentru a produce dobanda.
Ce avem de facut pentru a-i invata sa economiseasca eficient
-Explicam copiilor diferenta dintre economisirea planificata – pentru dorinte sau nevoi specifice (papusa scumpa, bicicleta, rolele dorite) si economisirea regulata – pentru cheltuieli neprevazute sau urgente. ii invatam pe cei mici sa isi stabileasca obiective de economisire pe termen scurt si le spunem de cat timp ar avea nevoie sa adune o anumita suma.
-Acordati recompense non – financiare copiilor care reusesc sa economiseasca, deoarece celor mici (sub 8 ani) le este mult mai greu sa amane recompensa cumpararii obiectului dorit daca acesta necesita o suma mai mare.
-Nu ii dati voi banii necesari cumpararii obiectului pentru care a economisit – satisfactia nu mai este aceeasi.
Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2