Dupa atentatul cu bomba din 2002 de la Liceul „Jean Monet, dupa cazul fetei injunghiate la Scoala Centrala, sau, mai recent, dupa tragicul incident in urma caruia un elev din Suceava si-a pierdut viata, parintii nu-si mai doresc doar o scoala aproape de casa sau una buna, ci vor si o scoala „sigura.
Greu de gasit, in conditiile in care chiar Ministerul Administratiei si Internelor arata ca din cele 315 scoli din Bucuresti, aproape jumatate sunt vulnerabile, iar cazurile de violenta intre elevi sau intre profesori si elevi se inmultesc – la nivel national, in peste 75% dintre scoli si licee se inregistreaza fenomene de violenta.
Nu vorbim numai despre comportamente „copilaresti, tachinari, ironizari sau sfidarea profesorilor, ci despre lucruri mult mai grave: hartuire, amenintari, batai si chiar violuri. In ultimii ani, problema violentei in scolile romanesti a fost dezbatuta serios si de catre autoritati, si de catre organizatii si institutii neguvernamentale.
Anul trecut, UNICEF a dat publicitatii un amplu studiu, intitulat chiar „Violenta in scoli. Studiul a fost elaborat in urma anchetei desfasurate in anul scolar 2004-2005 in 1.207 unitati de invatamant gimnazial (clasele I-VIII) si post-gimnazial (licee, scoli de arte si meserii, grupuri scolare).
In anul scolar in care s-a desfasurat ancheta, scolile din esantion cuprindeau un numar de peste 585.000 de elevi, dintre care aproape jumatate inmatriculati in scoli generale.
Au fost considerate acte de violenta exprimarea neadecvata sau jignitoare (poreclire, tachinare, ironizare, imitare, hartuire), bruscarea, impingerea, lovirea sau ranirea, comportamentele care intra sub incidenta legii (viol, consum/comercializare de droguri, vandalism, furt), limbajul sau conduita ireverentioasa fata de cadrele didactice, parasirea clasei in timpul orei, fumatul in scoala si alte comportamente care contravin regulamentului scolar in vigoare.
In peste 75% dintre scolile investigate, se inregistreaza astfel de fenomene si, conform declaratiilor directorilor respectivelor unitati de invatamant, 2,5% dintre elevi au manifestari grave de violenta. Alti 3% dintre copii sunt victime ale violentei propriilor colegi, in incinta scolii, sau ale unor agresiuni petrecute in apropierea scolii, si ai caror autori sunt, in mare parte, tot elevi.
Studiul realizat de UNICEF – o premiera in Romania prin complexitatea anchetei – confirma amploarea fenomenului violentei in scoli, despre care se vorbeste deja de cativa ani. In 2003, au fost organizate la nivel national, peste 7.000 de actiuni si controale ale politiei, in urma carora 97 de elevi au fost identificati si cercetati pentru comiterea unor infractiuni, iar alti aproape 600 au fost inregistrati ca fiind elevi-problema.
Poate ca cifrele nu vi se par impresionante daca luati in calcul numarul total de elevi, dar ganditi-va ca realitatea intrece cu mult orice informatii oficiale. Pentru ca nici un director nu doreste sa vada scoala pe care o conduce pe lista celor mai periculoase unitati de invatamant si, ca atare, toate problemele se rezolva „in familie.
Ne integram in Europa
In materie de violenta in scoli, ne integram, din pacate, in Europa mult mai repede decat am fi vrut. Conform unui studiu international efectuat de Organizatia Mondiala a Sanatatii, Romania se alfa pe primele locuri la violenta in scoli. Peste jumatate dintre profesorii romani raporteaza acte de huliganism la orele lor sau au nevoie de protectie pentru securitatea lor sau a unor elevi.
Pe de alta parte, 70% dintre elevii romani au declarat ca se duc cu teama la scoala. Prin comparatie, doar 6% dintre copiii danezi au declarat ca nu se simt in siguranta in scoala. Vecinii nostri europeni au trecut deja la masuri radicale pentru a preveni si combate fenomenele de violenta in scoli.
Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2 3 4