Dupa o perioada de respiro (intre 3 si 4 ani), de la 4 ani vom trece din nou printr-o etapa dificila, in care copilul are nevoie de consecventa si siguranta.
Plin de o mare energie pe care trebuie sa si-o consume, copilul de 4-5 ani este in permanenta miscare, coordoneaza mult mai bine mainile, picioarele, invata sa decupeze, desenele sunt mult mai coerente si expresive, scrie bine unele grafisme, recunoaste litere.
Adora sa se exprime artistic prin desen, pictura, dans, cantec. Are un vocabular din ce in ce mai bogat, pe care il foloseste si pentru a „crea” sub forma de minciunele – inventeaza povesti pline de detalii, unele verosimile, altele – nu, si, culmea, este surprins ca nu e crezut cand povesteste aceste lucruri.
De cele mai multe ori, el este eroul principal al inventiilor sale, face pe interesantul si este extrem de mandru cand invata orice lucru nou. Vocabularul incepe sa contina tot felul de cuvinte urate, prostii, de care se amuza teribil cand le spune, iar repetarea lor este tot o manifestare a agresivitatii.
Nu trebuie sa ne amuzam cu el de perlele pe care le scoate si nici sa reactionam prea violent, pentru ca se va prinde ca ne supara si le va folosi ca pe o arma chiar impotriva noastra – ca sa ne puna in situatii delicate in public, sau numai ca sa ne enerveze.
Limbajul mult mai dezvoltat decat anul trecut ii permite sa vorbeasca deja in fraze, sa foloseasca corect timpurile verbelor, sa acorde subiectul cu predicatul, stie sa numere in limitele 1-10 si chiar peste, grupeaza obiectele dupa unul sau doua criterii. Daca nu stie, intreaba mereu ce inseamna un cuvant sau altul.
Copiii sunt educati 10% prin discursul care li se tine si 90% prin exemplul personal al adultului (parintilor).
Ca sa nu uitam prea lesne ce facea acum doi ani, reediteaza episoadele de iritabilitate crescuta, asa-zisa rebeliune, neascultare, care vor reveni si peste 2 ani. {i la adolescenta, desigur.
De ce se intampla aceasta? Pentru ca traverseaza o perioada psihologica pe cat de grea, pe atat de importanta, iar trecerea prin ea ii va aduce peste un an un echilibru afectiv.
Rade si plange des, trece usor de la o stare la alta, redevine agresiv, traieste tot felul de frici. Devine interesat de aparitia lui pe lume si de detaliile anatomice ale corpului sau.
Ar trebui sa aiba deja bine dezvoltate deprinderile de igiena personala – necesitatile fiziologice sa le faca la toaleta, sa se spele pe maini si pe fata singur, sa manance singur, sa se imbrace si sa se incalte singur.
Ii place mult sa se joace impreuna cu copiii. Este varsta la care jocul cu mingea are mare cautare. Deja face ruptura afectiva de mama si, daca este baiat, incepe sa se identifice cu modelul masculin de comportament.
Ritualuri de seara
Somnul este un capitol care sufera schimbari – nu prea mai vrea sa doarma dupa-amiaza, ritualurile de seara au o importanta foarte mare (ii plac mult povestile, mai ales cele lungi, si nu e dispus sa sara peste ele), are vise urate, se poate chiar trezi tipand, vine destul de des in patul parintilor noaptea, insa asa cum apar aceste nopti grele, asa si dispar.
Trebuie sa evitam crearea unui obicei din a dormi cu parintii, caci nu il vom mai scoate din patul conjugal decat la scoala. Mai ales ca acum este cam gelos pe sentimentele de dragoste reciproca ale parintilor. Curiozitatea sau gelozia copilului nu trebuie sa interfereze cu intimitatea parintilor.
Text: Cristiana Haica; Foto: Dreamstime.