Plâns, istericale, furie – toţi copiii au probleme de comportament. Există câteva reacţii de răspuns şi strategii de disciplinare care nu dau greş. Nu uita însă că e mult mai uşor să previi problemele decât să le rezolvi.
Copilul tău se dă fericit în leagăn când tu îi spui: „E timpul să mergem acasă. Zâmbetul îi dispare, lacrimile încep să se rostogolească pe obraji şi ţipetele sparg urechile celor din jur.
De ce face aşa? Nimănui nu-i place să i se spună ce să facă. Copilul vrea să mai stea în parc. În loc să ţipi la el, spune-i: „Înţeleg că ai vrea să mai stăm, însă trebuie să plecăm acum, apoi ia-l de mână şi condu-l spre ieşirea din parc. Nu ceda ţipetelor şi nu încerca să-i determini să simtă altfel decât simte.
Mai vreau…
În fiecare seară aceeaşi poveste: cel mic ajunge în pat aproape de miezul nopţii. După baie, în loc să meargă la culcare, tocmai atunci mai vrea un pahar cu apă sau şi-a amintit că nu s-a spălat pe dinţi. Şi apoi insistă să-i citeşti o poveste.
Tu spui: „Este deja târziu şi trebuie să mergem la culcare. Răspunsul lui ar putea fi: „Dar mi-ai promis că îmi citeşti. Chiar dacă aşa a fost, trebuie să-i aminteşti că a durat prea mult până s-a băgat în pat. „Am fi avut timp să-ţi mai citesc o poveste, dacă te-ai fi băgat în pat mai devreme. Mâine seară, dacă vrei să îţi citesc, facem baie mai devreme.
Uneori, desenele animate sunt de vină. Copilul somat să meargă la culcare, aduce argumentul: „Mai vreau să mă uit la încă un desen. De ce să-l refuzi? Întotdeauna, desenul care va urma i se va părea mai bun, şi dacă cedezi o dată, va spune: „Data trecută m-ai lăsat. Aşa că stabiliţi de la început că, indiferent câte desene urmează, la o anumită oră va merge la culcare.
Nu vrea să împartă
Simţul proprietăţii îi caracterizează şi pe copiii mici, nu numai pe adulţi. Paradoxal, în timp ce nu vor să împartă nimic, jucăria celorlalţi li se pare mult mai frumoasă, chiar dacă, de fapt, este exact ca a lor. Ce poţi să faci pentru a evita micile războaie din parc? Învaţă-l de mic să împartă.
În primul rând, oferă-i chiar tu un exemplu: oferă din mâncarea ta altcuiva, să zicem, atunci când el este de faţă. Arată-i cum se poate face un schimb de jucării sau învaţă-l cum să folosească cu rândul, împreună cu alţi copii, aceeaşi jucărie, prezentându-i acest lucru ca pe un joculeţ, pentru a nu avea impresia că trebuie să renunţe la ce-i aparţine.
Parinţii confundă disciplina cu pedeapsa. Nu trebuie să apelezi la constrângeri pentru a scăpa de comportamentele nedorite ale copilului, îl poţi disciplina în joacă.
Învaţă-l să îşi exprime furia
Copiii trebuie să ştie ce comportament este acceptabil şi ce nu este permis. Asigură-te că toţi cei care îi sunt în preajmă cunosc regulile pe care le-aţi stabilit (împreună cu tatăl lui) şi că le respectă. Încurajează-ţi copilul să îşi exprime în cuvinte furia, în loc să o arate prin acţiuni, şi laudă-l de câte ori face asta.
Învaţă-l să nu reacţioneze la primul impuls şi, mai ales, nu-i încuraja agresivitatea. În special părinţii băieţilor, taţii, mai exact, laudă orice dovadă de tărie din partea copiilor, ceea ce le induce acestora ideea că un comportament agresiv este lăudabil.
Nu apela, ca metodă de disciplinare, la bătaie, nici măcar ocazional. Copiii care au fost agresaţi, fie şi o singură dată, devin, la rândul lor, violenţi, uneori la mult timp după ce au primit ei înşişi o palmă.
Oferă-i un bun exemplu, controlându-ţi chiar tu reacţiile şi comportamentul în situaţii limită, chiar şi atunci când traficul îţi pune la grea încercare nervii.
În deplasare
Mergi la cea mai bună prietenă şi fiica ta de doi ani transformă vizita într-un dezastru.
Se duce direct la frumoasa vază moştenită de trei generaţii şi o aruncă de pământ, făcând-o ţăndări. Cum poţi evita episoade similare pe viitor?
Învaţă copilul că degetele lui sunt ca o baghetă magică ce trebuie să atingă uşor anumite obiecte. Şi de fiecare dată când mergeţi într-un loc care nu a fost securizat „împotriva copiilor, arată-i care sunt obiectele pe care le poate atinge doar cu „bagheta magică.
Puţină diplomaţie nu strică
Ne învăţăm copiii să fie întotdeauna sinceri, dar cu prima ocazie când decretează că un cadou pe care l-au primit e oribil, ne dorim să-i fi învăţat puţină diplomaţie. Poţi evita astfel de reacţii învăţându-ţi copilul să aprecieze un lucru pentru partea lui pozitivă.
Strângeţi toate cadourile nepotrivite pe care voi sau copilul le-aţi primit vreodată, faceţi o tombolă şi încercaţi să găsiţi ceva frumos de spus despre fiecare cadou pe care îl „primiţi.
Dacă păpuşa pe care o primeşte arată groaznic, poate că are măcar o rochiţă în culoarea lui preferată. Astfel de jocuri pot părea copilăreşti, dar vor învăţa copilul să aprecieze altfel lucrurile, nu numai obiectele.
Veţi fi surprinşi că data viitoare când va vedea un obez pe stradă, nu va mai striga asta în gura mare, ci vă va spune încet că are cămaşă frumoasă.
Dă-i şansa să repare greşeala
Băieţelul tău de trei ani se duce la masa unde surioara lui mai mare desenează, ia prima carioca şi îi mâzgăleşte desenul. Ce ar trebui să faci? Întreabă-l: „Cum crezi că s-a simţit sora ta când i-ai stricat desenul?.
Această întrebare îi stârneşte reacţii de empatie şi îl determină să se gândească la soluţii de rezolvare a problemei. Nu trebuie să-ţi înveţi copilul ce să gândească, ci cum să gândească, spun psihologii, iar acesta este doar un exemplu care le dă dreptate.
În luptă cu dezordinea
În teorie, noi toţi avem regula „trebuie să-ţi faci ordine în cameră, dacă vrei să citim povestea, dar adevărul este că, de cele mai multe ori, sfârşim prin a strânge noi jucăriile, ba chiar mai citim o poveste în plus.
Dar, într-un final, enervaţi de lenea cronică, decretăm: „Strânge-ţi jucăriile sau nu citim povestea. Copilul se pune pe plâns sau boscorodeşte: „Nu e corect.
Unde greşim? Inconsecvenţa îndeamnă la lupta pentru putere, copilul va vrea să testeze limitele. Dacă o dată spui ceva, dar îţi încalci propiile cerinţe şi îi dai oricum recompensa, de ce s-ar mai obosi să te asculte?
Cum repari lucrurile: stabileşte regulile şi ce se întâmplă dacă se abate de la ele, dar ţine-te de promisiuni. Explică-i că fiecare are grijă de spaţiul în care trăieşte. Cumpără-i, eventual, un coş special pentru jucării, dar ai grijă să nu-l transforme în coş de gunoi, şi jucăriile să fie în continuare împrăştiate prin cameră.
Ţipetele descurajează un copil. Este important să îi vorbeşti, chiar de când este bebeluş, pe un ton normal, fără să foloseşti epitete „grele. Dacă faci copilul „nesimţit, „prost, „tâmpit, „neascultător, nu vei obţine nimic bun…
Răsplăteşte-i comportamentele pozitive
Copiii repetă lucrurile şi comportamentele care atrag atenţia asupra lor. Părinţii acordă de cele mai multe ori importanţă comportamentelor negative, atrăgându-i copilului imediat atenţia, iar cel mic trage concluzia că, dacă vrei să te bage cineva în seamă trebuie să faci lucruri rele.
Mai bine laudă-i orice comportament pe care ai vrea să-l vezi repetat. în afară de faptul că obţine atenţia ta, copilul se simte apreciat şi învaţă să se autoevalueze.
Evită formulările negative
Cam atunci când copilul împlineşte şapte luni, cel mai des folosit cuvânt din vocabularul părinţilor este „nu – pe diferite tonalităţi: „Nu arunca mâncarea pe jos!, „Nu ai voie la aragaz!, „Nu pune mâna pe priză! etc. Acest cor de „nu-uri nu are tocmai efectul scontat.
Pe de o parte, descurajează copilul, pe de altă parte, dacă aude de atâtea ori „nu înaintea unor cuvinte, la un moment dat va ajunge să ignore „nu-ul şi să ia de bună partea cealaltă, adică exact cea pe care nu vreţi s-o facă.
Alternativa: stabileşte limite pozitive, fără a folosi cuvantul „nu. În loc de „nu ai voie la priză, spune-i: „Priza este foarte periculoasă, trebuie să stăm cât mai departe de ea. Chiar dacă vi se pare că nu înţelege, copilul, chiar şi cel mai mic, pricepe foarte bine tonalitatea vocii.
„Vreau şi eu sunt cuvintele pe care părinţii le aud mereu
Nu ceda dacă este vorba despre chestiuni care i-ar pune sănătatea în pericol. „Ştiu că ţi se pare incorect, dar eu m-aş îngrijora foarte tare. Ar fi bine să mai asşteptăm până vei fi suficient de mare – ar putea fi un răspuns pentru un pitic care vrea bicicletă „mare.
Foto: shutterstock.com