Iti aduci aminte de vremurile cand aveai timp, cheltuiai jumatate din salariu pe haine si parfumuri si in casa ta era totul ordonat? Venirea copiilor a schimbat asta radical… Iata cum poti salva timp, bani si… neuroni.
Deleaga responsabilitati
Nu mai incerca sa fii super-mama. Implica-ti si sotul, si copiii in rezolvarea treburilor casnice. Nu te poti astepta sa dea cu aspiratorul de la doi ani sau sa-si spele vasele, insa pot fi invatati de mici sa-si adune jucariile, sa-si impatureasca hainele, sa le duca pe cele murdare la cosul de rufe din baie.
Poti folosi un cod de culori
Daca ai mai multi copii, ii poti „organiza” pe culori – de exemplu, cel mic are obiecte (prosoape, periute de dinti, pahare, tacamuri etc.) albastre, iar cel mare – rosii.
Asa, stii imediat cine a uitat sa le stranga, spele, ordoneze, nemaifiind nevoie de discutii si interogatorii. Poti organiza si o competitie intre „culori”, iar la sfarsitul saptamanii, castigatorul primeste un premiu pe care stii ca si-l doreste. Sistemul recompenselor (diferit de „mita”, atentie!) functioneaza bine la toate varstele.
Camera copilului este asemenea unui magazin de jucarii? O data la cateva luni poti tria jucariile – pe cele pe care nu le mai foloseste le poti dona (fie unui ONG care se ocupa de copii defavorizati, fie unei biserici care le va imparti ulterior, sau prietenilor cu copii mai mici).
Cele ramase pot fi impartite in doua – o parte o poti depozita intr-o cutie pe care o vei pune in debara (boxa sau garaj, daca aveti). Peste cateva luni, poti face schimbul, strangi jucariile care nu-l mai tenteaza si-i aduci jucariile de rezerva – copilul va fi incantat sa le (re)descopere.
Noteaza-ti evenimentele in calendar
Ca sa nu fii luata prin surprindere ca maine este aniversarea finului si nu i-ai cumparat cadou, drept care te vei duce in primul magazin si vei achizitiona cea mai scumpa jucarie, noteaza-ti pe un calendar al familiei toate evenimentele si invitatiile, astfel incat sa poti planifica din timp toate drumurile si banii pe care ii vei „aloca” respectivului eveniment.
Seara, incearca sa-ti rezervi 10 minute pentru a pregati gustarile copiilor. Pregateste si pentru voi pachete – gandeste-te cat te costa o masa in oras, inmulteste cu 22 (in medie) de zile lucratoare si vei realiza ca lunar cheltuiti o intreaga avere pe mancarea din timpul zilei.
N-ai prefera sa folosesti banii respectivi pe distractia de weekend, pe o sedinta de masaj, pe o carte sau pe o pereche de pantofi noi pentru copil?
Solutii pentru depozitare
Nu numai debara, camara, boxa, ci si spatii de depozitare miniaturale. Pune toate obiectele mici in cutii si borcane – poti folosi cutii de pantofi reciclate si personalizate cu numele copiilor si diferite desene (cu ocazia asta faceti si ceva creativ impreuna).
Chiar si jucariile celor mici pot fi depozitate intr-o veche cutie de televizor, de exemplu. Cat despre borcanele in care pui creioane, maruntis sau agrafe, le poti lua din propria camara, dupa ce ai consumat castravetii si gogosarii din ele…
Foloseste tehnologia in avantajul tau
Aplica regula celor 15 minute
S-a calculat ca ne-ar lua, in medie, cam 15 minute sa curatam o camera – cu tot cu aspirator (mop), sters praf, ordine. Daca folosim prin rotatie aceste 15 minute, nu vom avea nevoie de prea multe curatenii generale, in timpul carora sa
intoarcem casa cu fundul in sus.
Si daca ii implicam si pe ceilalti membri ai familiei (unul strange, altul da cu aspiratorul, cel de-al treilea este responsabil cu praful etc.), in casa va fi mereu ordine si curat. Ceea ce se va reflecta asupra atmosferei din familie.
Text: arhiva Edipresse; Foto: Dreamstime.