Psihologii britanici de la Edinburgh U.P.C. au incercat sa ofere raspunsul la aceasta intrebare, studiind 45 de ani copilul de nota 10 pe linie, in 8 416 unitati scolare din Europa si SUA.
Concluziile recente ale cercetatorilor de la Universitatea Edinburgh au dovedit insa ca tentatia, cat si dependenta de nota de 10 din primul an scolar, pot demasca unele probleme psihologice ale micutului.
De asemenea, de anul acesta s-a demonstrat ca insasi dependenta de nota 10 creeaza o multime de probleme de personalitate. Cunoasterea de catre parinti a acestei realitati despre copilul de nota 10 este extrem de importanta pentru evitarea unor tulburari pricinuite de zecele pe linie, ca un pericol real pentru copil.
Zecele ca scop in sine
In unele cazuri, nota maxima devine un scop in sine, indiferent de modul in care este obtinuta. Aceasta anomalie de perceptie a notei maxime, cu radacini in grandomanie, este extrem de periculoasa.
Micutul invata doar pentru recompensa, fara a da importanta esentei celor invatate uneori chiar „papagaliceste'. Copilul care vede ca scop unic obtinerea unui zece pentru satisfactia sa ori a parintilor nu are mari sanse de a-si dezvolta intelectul, pentru ca pentru el este important doar rezultatul, nu si informatia acumulata.
Sistemul sau nervos elimina natural, involuntar, foarte rapid informatia acumulata pentru a elibera memoria utila pentru un alt zece. In consecinta, creierul este functional, dar aproape permanent golit.
De retinut: Fa-l pe micut sa-i placa ceea ce invata. Arata-i utilitatea celor invatate pentru aspecte care-l intereseaza, cum ar fi supravietuirea sau dovedirea ca este puternic in fata celorlalti. Spune-i ca zecele este o nota care masoara ceva intr-un moment, dar el trebuie sa ramana cu ce invata.
Nota 10 ca drog
In 65% din cazurile de 10 pe linie din prima clasa, nota maxima poate capata valentele unui drog. Copilul, ametit de realul sau falsul succes oferit de laude din partea parintilor si educatorilor, dezvolta aceleasi mecanisme ale dependentei de 10 ca si in cazul hasisului sau a altor droguri chimice.
De altfel, ca si in cazul dependentei de telenovele sau calculator, copilul are nevoie de placerea provocata psihologic, oferita prin exacerbarea aprecierilor celor din jur. Cercetatorii norvegieni de la Universitatea Oslo au aratat ca dependenta de nota 10, asociata cu aprecieri exagerate, determina acelasi mecanism nervos de perceptie a placerii ca si canabinolii din hasis.
Consecinta este ca si in cazul unei reale dependente psihologice de un drog chimic si anume, in cazul lipsei acestei placeri, apare disconfortul si blocarea partiala a unor functii psihice. S-a dovedit ca un dependent de drogul notei 10 care primeste timp de doua luni si note proaste se manifesta exact ca un dependent de droguri chimice.
In consecinta, este nevoie ca micutul sa fie alimentat cu iluzia notarii de 10 sau isi va pierde aproape total increderea si dorinta de a invata.
De retinut: Parintii nu trebuie sa arate un maxim de entuziasm la toate notele de 10, mai ales daca micutul este foarte sensibil si a primit si alte aprecieri de la scoala. Parintele trebuie sa se arate satisfacut, dar exagerarea aprecierilor, chiar si cea afectiva, sa fie moderata daca nota de 10 a devenit o necesitate pentru el.
Citeste continuarea pe pagina urmatoare: 1 2