Participarea activă a părinților la dezvoltarea fizică și psihică a copilului lor este foarte importantă. În primii (cel puțin 10) ani din viață, această dezvoltare este mediată de joc. Iată cum putem dezvolta prin joc memoria.
Memoria este un proces psihic fundamental pentru adaptarea la mediu și buna funcționare prin cele trei componente ale sale – întipărirea, păstrarea și reproducerea inforațiilor memorate.
Spune ce lipsește
Pe măsuță punem un număr de jucării (minimum 5, dar pot fi și mai multe, în funcție de vârsta copilului), le analizăm, le numim, spunem despre fiecare câte ceva (ce este, la ce folosește, ce culoare are etc.), apoi le așezăm într-o
ordine. Copilul iese din cameră, luăm o jucărie din cele de pe masă și o ascundem, iar copilul, reintrând în cameră, trebuie să spună ce lipsește. Jocul se joacă și în doi, dar este mai amuzant dacă participă mai mulți. Ca să nu fie
dezamăgit, dacă nu își dă seama foarte repede ce lipsește, puteți să îl ajutați cu indicii (culoarea, tipul jucăriei etc.). Jocul poate fi complicat pentru copiii mai mari fie cu creșterea numărului de jucării, fie cu adăugarea unei jucării noi în locul celei scoase.
Personaj de poveste… într-o altă poveste
Se joacă în minimum 3, pentru mai mult amuzament. Copilul alege un personaj oarecare de poveste și îl încadrează într-un context oarecare – de exemplu, capra cu trei iezi și-a luat casă la oraș și a plecat la supermarket la cumpărături, și a cumpărat mai întâi… Apoi fiecare jucător adaugă în coșul povestit al personajului câte ceva. Astfel, copilul spune, să zicem, brânză, mama reia toată povestea de la început până la ultimul cuvânt spus de copil și mai adaugă ceva în coș (de exemplu, lapte), tata reia povestea și adaugă brânză, lapte și ulei, și tot așa, lungim lista de cumpărături până se încurcă cineva și jocul se ia de la capăt.
O altă variantă a poveștii personajului care face shopping este cea cu salata de povești – unul din participanți începe o poveste, conducătorul jocului îl oprește, iar următorul participant reia ce a spus anteriorul completând povestea cu alte personaje, următorul reia personajele și acțiunile primului și celui de-al doilea și le adaugă pe ale lui șamd, până când cineva se încurcă. În acest caz, este important de păstrat firul complet al acțiunii, nu cuvintele întocmai, deoarece este un joc mai complex, pentru copii mai mari. Acest joc stimulează și atenția concentrată și distributivă, nu numai memoria.
Două câte două
Confecționați cu copilul minimum 12 cărți de joc cu desene asemănătoare, două câte două (două flori, două inimioare, doi copii etc.), puneți cărțile de joc cu fața în jos, apoi fiecare jucător are voie să întoarcă câte două cărți simultan – dacă acestea nu sunt pereche, le va pune din nou cu fața în joc, iar dacă sunt pereche, le ia (le câștigă). Câștigător este cel care are cele mai multe perechi.
Joc de imitație
Acest joc are nevoie de minimum patru participanți, ca să fie mai amuzant – participanții se așază în cerc, în picioare, și cel care începe face o anumită mișcare (strâmbătură), cel de-al doilea imită strâmbătura primului și o adaugă pe a sa, al treilea imită strâmbăturile predecesorilor și o adaugă pe a sa, și tot așa, se continuă circuitul până când cineva se încurcă și fie este eliminat, fie se reia jocul. O altă variantă este asocierea numere-mișcări, de exemplu, 1 – bat din palme, 2 – sar pe două picioare, 3 – învârtire, 4 – clipit, 5 – genuflexiune. Coordonatorul spune câte un număr și copiii trebuie să facă acțiunea corespunzătoare, numerele vor fi pronunțate din ce în ce mai repede.