Atunci cand catadicseste sa raspunda, spune ceva la fel de enervant ca si tacerea: „Acum ma joc! Si totusi, copiilor le place ordinea, deoarece faptul ca jucariile se afla intotdeauna in acelasi loc reprezinta un reper pentru ei. In schimb, a-si pune lucrurile la loc este o corvoada de neacceptat.
Iar un copil de doi-trei ani nu intelege ca intre a strange lucrurile imprastiate peste tot si a avea o camera ordonata exista o legatura.
Pana va pricepe, pe biata mama o asteapta o munca dubla: sa faca ordine in locul copilului, dar impreuna cu el, si sa-i explice de ce lucrurile trebuie puse la locul lor…
Pe de alta parte, atunci cand mama face ordine in locul odraslei, nu trebuie sa exagereze: poate ca ceea ce ei i se pare un „dezastru si o mizerie de nedescris, pentru titularul camerei este doar un teatru de joaca – locul de infruntare dintre pirati si ceata lui Peter Pan, de exemplu – si ar fi o pierdere grea daca i l-ar distruge.
Insa chiar daca ordinea poate sa nu fie desavarsita, curatenia trebuie sa fie exemplara, praful si acarienii din lenjerie si tapiserie putand fi factori alergeni, la care un copil sub trei ani este deosebit de sensibil.
„Ordinea exterioara fiintei reflecta ordinea interioara, iar cele doua sunt in stransa legatura, deoarece putem actiona asupra uneia prin cealalta. Se-ntelege deci de ce este important sa pastram ordinea, spune psihologul Carmen Badoi.
„ A face si a pastra ordinea in ceea ce ne inconjoara (locuinta si relatiile cu ceilalti) se invata. Cele mai noi studii de psihologie arata ca procesul de educare a copilului incepe inca inainte de aparitia sa printre noi, o data cu conceperea.
„Poate parea surprinzator, insa copilul primeste informatii despre mediul inconjurator – deci si despre gradul lui de organizare/dezorganizare – inca din perioada dezvoltarii fetale, sustine Carmen Badoi. „Iar daca mama este o fire imprastiata, dezorganizata, atunci copilul are toate sansele sa devina la fel ca ea.
Metode de a ordona copilul – In primii trei-patru ani de viata, cand capacitatea de cunoastere a copilului este insuficient dezvoltata, astfel ca nu-si poate insusi in mod constient regulile de organizare si ordine, este bine ca parintii sa faca si sa pastreze ordinea in camera copilului – si nu numai acolo.
Atitudinea fata de mediu pe care copilul o vede la adultii din jurul sau se constituie in tipare de comportament pe care le va folosi si el mai tarziu. – O data cu mersul la gradinita sau la scoala, copilului i se poate da o educatie mai sistematica si directa privind ordinea.