„Fetiţei prietenei mele nu-i mai tace gura, şi are aceeaşi vârstă cu Radu al meu (2 ani). Al meu de ce spune doar câteva cuvinte, de ce nu vorbeşte în propoziţii?
După vârsta de un an, limbajul se dezvoltă foarte mult la majoritatea copiilor. Însă nu la toţi. Află de ce.
Cei mai mulţi dintre părinţi se concentrează să audă un început de „mama, „tata, „papa etc., însă este foarte important limbajul receptiv (copilul să înţeleagă ceea ce i se spune) şi cel expresiv (să combine cuvintele în propoziţii sau fraze pentru a spune ceva cu sens). Limitele de vârstă sunt importante, însă nu rigide.
Uneori, întârzierile au cauze medicale: complicaţii la naştere, naştere prematură, anomalii genetice, boli sau accidente, probleme de auz, de anatomie a căilor aeriene, probleme legate de dezvoltarea sistemului nervos central.
De multe ori, însă, întârzierile nu pot fi legate de nicio cauză medicală. Şi atunci, ne putem gândi la o stimulare insuficientă a copilului (cum să vrem să vorbească, dacă noi îl lăsăm să se joace în legea lui, fiind multumiţi că „e aşa cuminte…, „nu ne deranjează deloc, ne putem face liniştiţi treburile?).
Atenţie, şi următoarele „comportamente pot bloca dezvoltarea limbajului la copil:
Însă adevăratele probleme sunt în altă parte: copilul nu răspunde atunci când este strigat, nu este interesat când i se vorbeşte, nu priveşte în ochi interlocutorul, nu arată cu degetul.
Întotdeauna este bine să ne notăm ceea ce ştie copilul să facă şi la ce vârstă, pentru a ne duce la specialist (pediatru, psiholog sau neuropsihiatru) cu temele făcute, pentru a beneficia de o evaluare cât mai obiectivă. Şi, mai ales, nu trebuie să lipsim de la evaluările periodice pe care le face pediatrul copilului nostru. Spuneţi medicului toate îngrijorările pe care le aveţi.
Situaţii speciale
Ce ar mai trebui să ştii
Foto: shutterstock.com