In aceasta perioada a vietii lui (unu-doi ani), copilul pare a avea doua cuvinte favorite: „Mai vreau!.
Gaseste o placere deosebita in a face lucrurile iar si iar, a asculta de zeci de ori aceeasi melodie, aceeasi poveste, a deschide si inchide la nesfarsit o usa, un sertar, a bate parca la nesfarsit cu ciocanelul de plastic sau cu orice jucarie in masa sau in pereti.
Asa invata sa anticipeze
Uneori, perseverenta copilului de a face aceeasi actiune la nesfarsit ne poate parea noua enervanta, plictisitoare, dar, daca esti atenta, vei sesiza si tu ca micutul introduce din cand in cand anumite modificari subtile in aceste repetari.
Spre exemplu, cand bate intruna cu o jucarie de lemn – sa zicem, in masa – este atent la modificarile sunetului atunci cand bate mai tare sau mai incet, apoi ia o alta jucarie (de plastic, de exemplu) si face acelasi lucru, „studiind diferentele de sunet date de materialele diferite.
Sau inchide si deschide o usa de dulap mai repede, mai incet, o tranteste, se agata de ea…
Daca pentru adult varietatea este interesanta, copilul de unu-doi ani are nevoie de repetitie tocmai pentru a-si confirma ca lucrurile nu se schimba, ci raman la fel.
Pentru copiii mici, totul este coplesitor de nou, de aceea repetitia ii ajuta sa invete la ce sa se astepte, sa isi exerseze capacitatea de a anticipa lucrurile, evenimentele, le confera siguranta de a sti ce urmeaza. „Mai vreau povestea dinainte de nani sau cantecul mamei, sau ritualul unui joc…
A sti ce urmeaza este foarte amuzant si, in sfarsit, este ceva (un cantec, joc, poveste) despre care stiu si ei ce urmeaza sa faca, sau sa se intample – ceea ce nu se prea poate spune despre majoritatea evenimentelor din viata lor. Isi consolideaza deprinderile
Experienta repetarii pare sa ii ajute pe copii sa nu uite. Adultii stiu ca, atunci cand isi consolideaza o deprindere (de exemplu, cantatul la un instrument muzical, invatarea unui joc, a unui sport, sofatul), sunt necesare multe repetitii pentru a se realiza acest lucru.
Si pentru copilul de aproape doi ani este valabil acest lucru: el isi aminteste si data viitoare cum sa faca un lucru.
Uneori, repetarea poate deveni chiar o piedica in calea invatarii, daca ea este facuta fara a introduce mici modificari creative in actiunea reluata.
Cateva indicii:
1. Canta copilului sau pune-i sa asculte cantece cu versuri repetitive – in limba romana sau in limbi straine – Old Mac Donald, Alouette, Casuta din padure, Oac-oac, Vine rata, cantece care sa ii faca, prin versurile simple si reluate, invatarea foarte usoara.
2. Citeste-i povesti scurte, in care personajele fac actiuni circulare – cum se intampla in Capra cu trei iezi, Cocoselul si vulpea, pentru a vedea felul in care micile modificari in actiuni pot produce efecte considerabile pentru personajele povestii.
3. Jucati-va impreuna de-a lovitul diferitelor obiecte – loviti masa de bucatarie cu palma, cu o sticla de plastic goala, cu degetul, ca si cum ciocaniti, cu varful degetelor, imitand sunetul ploii, cu pumnul, ca si cum tuna.
4. Daca iti cere sa repeti mereu povestea preferata, dupa cateva repetitii introdu si mici modificari in derularea ei, fie de ton, fie de replici ale personajelor, fie va opriti si comentati o scena.
Text: Cristiana Haica, Foto: Bogdan Vasile.