De curând am aflat despre o cunoştinţă care şi-a înscris fetiţa de 10 luni (!) la o creşă în limba germană. La doar 10 luni! Nu intrăm în amănunte, însă fetiţa nu a mâncat timp de 3 zile, iar în final, a ajuns la spital. Este un caz singular (sperăm), însă e bine de reţinut.
Germană, franceză, practicarea unui sport, lecţii de muzică, dans sau pictură sunt numai câteva activități pe care unii copii le au în timpul unei săptămâni, pe lângă orele petrecute la grădi sau la şcoală. „Sunt oare prea ocupați? Nu au nevoie și de timp liber?”, ne-am putea întreba.
Cu toții dorim binele copiilor noștri, dar, uneori, ceea ce credem noi că este ideal nu este și ceea ce ar vrea cei mici. Uneori, ei sunt cei care vor să fie cât mai ocupați pentru a ține pasul cu colegii lor sau pentru că, pur și simplu, sunt pasionați de anumite lucruri. Nu este, în sine, ceva rău, dar, dacă depășește o anumită limită, s-ar putea să apară probleme.
Dacă este prea ocupat, mai devreme sau mai târziu, vor apărea următoarele semne:
Uneori, activitățile extrașcolare îl pot face pe copil să socializeze mai puțin, iar familia abia dacă se mai întâlnește. Elevul prea ocupat nu se alimentează cum trebuie, iar întâlnirile cu părinții sunt pe fugă. Bineînțeles că și aceștia sunt la fel sau și mai ocupați decât micuțul, iar relația dintre ei are de suferit.
Cel mai bine ar fi să păstrați un echilibru, fără a interzice alte activități, dar nici să supraîncărcați orarul copilului. Iată câteva sugestii pentru ca totul să meargă bine:
„Există voci care spun că mulți părinți din ziua de azi supraîncarcă programul copiilor lor, obligându-i să facă meditații și înscriindu-i la mai multe activități extrașcolare. Totuși, ne întrebăm: în ce s-ar cuantifica timpul liber al elevilor în ziua de azi? În ore petrecute pe internet sau cu gașca de la colțul străzii, care îl poate antrena la consum de etnobotanice? Activitățile trebuie să fie deopotrivă educative și distractive. Educația, în zilele noastre, nu se mai măsoară în note obținute la școală, ci în abilitățile dobândite. Este important ca activităţile să fie cât mai variate cu putință, iar cele care implică muncă intelectuală să fie alternate cu cele sportive, pentru că este important ca micuţul să facă mișcare. Fiind implicat în activităţi cât mai diverse, cu timpul vom observa preferințele copilului pentru un anumit domeniu și pentru a remarca la ce are talent. Sigur că toți părinții vor să își știe copilul ca fiind deștept și înzestrat cu multe aptitudini, însă cel mai bine este să îl vezi fericit. Așa că nu îl forța să facă lucruri care îi displac și nu sunt neapărat necesare. A-i umple programul cu fel de fel de activități, chiar dacă vezi că el nu își dorește asta, nu este un lucru bun. Orarul lui trebuie adaptat în funcție de vârstă, de competențe și de dorințele lui.”
Foto: shutterstock.com