Statisticile arata ca sunt sute copii nascuti din donatori de sperma in Romania. Desi au trecut mai bine de 50 de ani de la infiintarea primei banci din istorie, copiii nascuti din donatori de sperma inca sunt un subiect tabu.
Cu toate acestea, numarul sarcinilor obtinute cu ajutorul donatorilor de sperma este in crestere. La nivel mondial, in anul 2015, 50% dintre beneficiarii donatorilor de sperma erau femei singure si doar 20% cupluri.
„A crescut semnificativ numărul cuplurilor sau femeilor singure care necesită spermă de la donator. […] Conform rapoartelor Agenției Naționale de Transplant publicate anual, sunt confirmate câteva sute de nașteri în România, în ultimii ani, urmare a inseminărilor sau fertilizărilor in vitro cu spermă donată”, descrie situația dr. Laura Dracea, director medical al unei clinici de ferilizare din Romania.
Donatorii de sperma isi pot dezvalui identitatea sau pot ramane anonimi, acestia din urma fiind indentificati printr-un cod.
Chiar daca este vorba despre donatori anonimi, acestia au totusi un profil care este pus la dispozitie de toti cei interesati.
In general, profilul unui donator de sperma anonim cuprinde etnia, varsta, greutatea, inaltimea, culoarea ochilor si a parului, constitutia fizica, nivelul de educatie si profesia.
In multe cazuri insa sunt disponibile si rezultatele evaluarii psihologice a donatorului. De asemenea, tutror donatorilor li se fac teste pentru peste 40 de mutatii frecvente precum si un status imunilogic pentru cele mai frecvente boli infectioase precum hepatitele B si C, HIV sau citomegalovirus.
In general, bancile de sperma limiteaza numarul de donari in functie de numarul de copii nascuti din donatori de sperma.
„În cazul pacientelor care au partener sau soț, de regulă, preferința este către un donator cu caracteristici asemănătoare partenerilor. Femeile singure aleg în funcție de preferințele personale, inclusiv donatori cu trăsături exotice sau din altă rasă. Multe paciente pun accent mai mult pe parametrii spermei, anumite teste medicale sau un anumit tip de educație decât pe caracteristicile fizice, după cum, în alte situații, sunt influențate de evaluarea psihologică sau anumite aptitudini (sportivi, aptitudini muzicale sau artistice etc)”, a declarat dr. Laura Dracea.
Foto: Shutterstock.com