Nu sunt multe companiile care acceptă să aibă în echipele lor membri ai aceleiaşi familii – spre exemplu, soţ şi soţie. Conflictele nu întârzie să apară…
Dacă soţul este agent de vânzări şi soţia casieră în departamentul Financiar Contabil? Puteţi întrevedea problemele care pot apărea ca urmare a unei astfel de colaborări?
Ei bine, acestea pot apărea uşor. Cea mai frecventă este solicitarea de favoruri. Dacă va avea ocazia, oare nu va încerca soţia casieră să îşi ajute soţul să încaseze banii mai repede decât colegii săi? Sau nu va pune o vorbă bună la Resurse Umane, pentru o mărire de salariu?
Nimeni nu spune că ea vrea, cu rea intenţie, să dea dovadă de lipsă de etică, dar dacă soţul insistă şi o roagă, va reuşi oare să reziste şantajului emoţional? Probabil că nu.
De cele mai multe ori, companiile evită în mod special – în cazul în care totuşi angajează şi rude sau dacă doi angajaţi au devenit după un timp petrecut la birou sot şi soţie – ca aceştia să fie în relaţie de subordonare directă sau să lucreze în departamente diferite, dar care interacţionează în lanţ. Exemplul cel mai relevant este cel anterior.
33% dintre români au făcut cel puţin o dată sex la birou, iar 28,5% s-au îndrăgostit la locul de muncă, potrivit unui sondaj realizat de Neogen.
Nepotismele
O altă consecinţă de care se tem angajatorii: nepotismele, care sugerează promovări pe alte baze decât cele profesionale. Dacă soţia, care este în departamentul Resurse Umane, va avea posibilitatea să propună spre promovare câteva persoane din departamentul din care face parte soţul, oare nu îl va recomanda şi pe el?
Omeneşte vorbind, cum ar putea să nu o facă? Şi dacă soţul este foarte capabil şi merită să fie promovat, nu vor bârfi ulterior colegii pe la colţuri spunând că are pile la Resurse Umane, unde, întâmplător, dragă, lucrează soţia? În acest caz, cum ar putea el oare să se apere de acuzaţii?
Vin evaluările
Din ce în ce mai multe companii îşi evaluează angajaţii, şi ei, la rândul lor, se evaluează reciproc (evaluări de 360 de grade). Cum ar fi să se ajungă în situaţia în care soţul să fie nevoit să-şi evalueze soţia în mod obiectiv, să o critice chiar?
Să spună despre ea dacă e o bună colegă, dacă e comunicativă, îşi face treaba la timp, este organizată şi un bun manager? Credeţi că ar putea el să-i dea calificative slabe?
Ar putea să uite că îi este doar colegă, nu şi sotie? Când ea tocmai l-a anunţat de dimineaţă că îi pregăteşte o surpriză diseară sau când el a rugat-o să îi facă mâncarea preferată? Serios, voi aţi risca să spuneţi adevărul şi numai adevărul?
Schimb de informaţii
O altă consecinţă a situaţiei în care soţul şi soţia ar lucra împreuna este schimbul de informaţii confidenţiale între departamentele din care fac parte soţii. De multe ori, departamentele lucrează la proiecte noi şi nu doresc ca informaţii sensibile să ajungă la urechile celorlalţi din firmă până nu se agreează paşii următori de către management.
Or, să fim serioşi, toate conversaţiile de acasă încep cu „dragul meu/draga mea, cum ţi-a fost azi la birou, ce s-a mai întâmplat nou?.
Nu trebuie decât să aruncăm o privire în urmă cu mai multe sau mai puţine secole şi vom vedea că toate marile secrete au fost dezvăluite în intimitate…
Şi dacă unul dintre cei doi nu înţelege cât de importantă este informaţia pe care o transmite, şi ea ajunge la urechile cuiva nepotrivit, firma poate fi prejudiciată serios…
Afaceri în familie
După 1989, foarte mulţi s-au încumetat să-şi facă propria afacere. Soţul şi soţia au muncit cot la cot pentru binele afacerii – de obicei, ea a fost cu partea de creaţie, el cu cea administrativă.
Dacă aţi avut curiozitatea să aruncaţi o privire prin celebrul Top 300, aţi remarcat, probabil, că multe dintre afacerile de succes au pornit în familie. Şi, chiar în cazul în care relaţiile personale s-au deteriorat, cei doi au rămas împreună la conducerea firmei.
Dacă totuşi se întâmplă…
Consultant: Alina Botezatu, managing partner Perspective Group
Foto: shutterstock.com