Refuzul de a merge grădiniță sau școală este des întâlnit la copii și poate incorpora mai multe probleme: anxietate de separare (la copiii mici) sau depresie și fobie sociala (la copiii mai mari). Ce faci când nu mai vrea la grădiniță sau la școală?
Fobia sociala poate aparea in jurul varstei de 8 ani, atunci cand copiii deja au dezvoltat capacitatea de a anticipa evaluari negative si de a experimenta sentimente legate de constiinta de sine. Lasat neadresat, refuzul scolar poate duce la probleme mai complexe, cum ar fi disconfort, esec scolar, indepartarea de colegi sau conflict familial.
Un copil care somatizeaza refuzul scolar poate suferi de diaree, oboseala cronica, dureri de cap sau varsaturi, palpitatii, transpiratii sau probleme de somn. Aceste manifestari pot fi puse pe seama somatizarilor numai daca, in urma consultatiilor medicale, copilul este sanatos din punct de vedere clinic. In acel moment este de preferat sa consultati un psihoterapeut specializat in problemele copiilor si adolescentilor, care va urma sa evalueze si sa stabilieasca un plan de interventie, impreuna cu familia.
Cand lipsesc copiii de la gradinita/scoala?
Specialistii identifica patru situatii in care un prescolar sau scolar refuza sa mearga la scoala:
1) Pentru a evita situatii care provoaca anxietate (oricine poate fi un stimul generator de anxietate: profesori critici, educatori duri, colegi ostili, sala de sport, alarme de incendiu). Oricum, ceva ii sperie, infurie sau ii supara. In aceasta situatie putem gasi, de cele mai multe ori, copiii cu varste 5-10 ani. Ei isi gasesc cu greu cuvintele si nu pot preciza cu exactitate sursa fricii, se manifesta prin plans excesiv, frica, iritabilitate, dureri de burtica, cap, greata, tristete si distantare fata de invatator.
2) Pentru a scapa de situatii evaluative (conversatiile cu altii, prezentari in clasa, serbari, intreceri sportive, scosul la tabla). IAici copiii se simt judecati, evaluati sau criticati si prezentarea in fata clasei ii face sa se simta timorati, anxiosi. Un astfel de comportament este mai degraba gasit la copiii cu varste intre 11-17 ani, si se poate transforma in autoizolare, preferinta de a manca pachetelul singur, de a evita locurile aglomerate si evitarea de a raspunde oral, chiar daca stiu raspunsul.
3) Pentru a capta atentia persoanelor semnficative din viata lor (dorinta de a sta acasa sau de a merge cu parintii la serviciu). Copilul incearca sa obtina atentie prin manipulare, comportament opozant, incapatanare si rezistenta, refuzul de a pleca de acasa dimineata. Aceasta situatie e mai frecventa in cazul copiilor cu varste intre 4 -10 ani. Cel mic poate gandi ca daca e separat de parinti ceva rau i se poate intampla lui sau parintilor, sau apare frica de a fi uitat la gradinita sau la scoala. Ei vor face totul pentru a ramane acasa, intr-un mediu sigur.
4) Dorinta de a avea activitati mai interesante si distractive (jocuri, televizor etc). Varsta tipica pentru acest tip de refuz scolar este intre 11-17 ani si de obicei copiii se asociaza cu alti prieteni de chiul, care le incurajeaza comportamentul.
Cum să reacționezi
Metoda de terapie clasica propune o desensibilizare a copilului prin expunere treptata, respectiv parintele trebuie sa treaca impreuna cu copilul pe langa gradinita, timp de doua saptamani, fara a intra insa in cladire. Apoi, intrarea se va face treptat, la orele favorite ale copilului, in jurul pranzului sau cu participarea doar la materiile optionale favorite, pentru copiii de gradinita, sau intr-o sala de clasa alternativa, cum ar fi biblioteca, in cazul scolarilor.
Apoi se recurge la introducerea in sala de clasa. Daca totusi copilul refuza sa intre in
Citește continuarea articolului aici
foto Shutterstock