La intrarea copilului in colectivitate, parintii trebuie mai intai sa se pregateasca psihologic: trebuie sa accepte sa isi vada copilul crescand…
Incepe gradinita sau scoala – este un moment extraordinar pentru copilul meu, este mare de acum, are propriile lui responsabilitati, va avea de-a face cu alti oameni care nu-l cunosc, nu stiu ce destept este, ce sensibil este, ce obiceiuri are. Doar eu stiu – sunt mama lui. Cum il vor trata acolo? Cine va avea grija de el cum am eu? Ganduri legitime de mama. Dar cat de bine ii fac copilului? Nu cumva il handicapeaza? Nu cumva mesajul ascuns poate fi „eu stiu ca nu vei fi in stare sa te descurci?. Mai bine, hai sa privim obiectiv copilul si sa vedem daca este pregatit sa fie boboc…
Achizitii pe praguri de varsta
Psihologii si medicii au reusit sa stabileasca, in urma studiilor, repere de dezvoltare si achizitii minime pe care trebuie sa le aiba copilul pana la un anumit prag de varsta. Daca micutul are sau nu dezvoltarea conforma cu etapele stabilite depinde nu doar de zestrea lui nativa, ci si (mai ales) de educatia primita. Obiectivele educationale tin seama de un minim pe care ar trebui sa il achizitioneze copilul intr-o anumita etapa de scolarizare.
In grupa mica
â– Dezvoltare fizica: 90-92 cm; medie 14 kg
â– Motricitate, deprinderi: Sta intr-un picior, sare de pe unul pe altul, are echilibru ortostatic, poate manca singur, incepe sa se imbrace/dezbrace singur, invata pronuntia corecta a consoanelor, invata sa compare, sa enumere, sa denumeasca.
â– Senzorialitate:
- Indica, la cerere, partile corpului.
- Compara doua lungimi (mai lung, mai scurt), sorteaza obiectele dupa doua marimi, desenul „omuletului este reprezentat doar cu cap, gura, maini si picioare.
â– Intelect: Memoreaza doua cifre, reproduce poezii din doua strofe, recunoaste forma obiectelor prin pipait, grupeaza imaginile in raport cu doua notiuni date (animale, flori), enumera obiectele cunoscute dintr-un desen, repovesteste o scurta povestire, are un vocabular de 800-1.000 cuvinte, foloseste corect pluralul, are defecte de vorbire.
â– Motivatie, afectivitate, vointa: Comportamentul este dominat de trebuinte primare (hrana, somn), are reactii emotive impulsive (frica, manie), este multumit cand este laudat de cunoscuti, foloseste „eu, are simtul proprietatii, se joaca mai mult singur, poate manifesta aptitudini muzicale.
In grupa mijlocie
â– Dezvoltare fizica: 95 – 107 cm; medie 14-18 kg
â– Motricitate, deprinderi:
- Are mai multa rapiditate in miscari, deseneaza forme geometrice dupa model.
- Are deprinderi de igiena personala, de ordine, povesteste dupa imagini, invata sa utilizeaze diferite obiecte.
â– Senzorialitate: Realizeaza in desenul „omuletul trunchiul, membrele, imbracamintea, parul, isi reprezinta intuitiv si global spatiul si timpul, compara doua obiecte ca greutate, identifica patru pozitii spatiale, sorteaza dupa culoare.
â– Intelect: Memoreaza trei cifre, reproduce poezii, recunoaste elemente omise din desene incomplete, indica doua momente ale zilei, grupeaza imagini dupa trei notiuni date, are vocabular de 1.500-2.000 cuvinte, defectele de vorbire dispar deja…
â– Motivatie, afectivitate, vointa: Manifesta nevoia de a vorbi in grup, incepe deja sa caute recunoasterea, vrea recompensa imediata pentru orice fapta buna, nu este dispus sa astepte, ii plac jocurile de constructii, are sentimente morale (intuieste ce este bine, rau, corect sau nedrept), se joaca singur, dar si in grup, invata reguli de comportament civilizat in locuri publice.