Aceasta este perioada pe care psihologii o numesc ‘anii teribili’ – copiii progresează foarte mult din toate punctele de vedere: capacitate mentală, abilități sociale și dezvoltare psihoemoțională, dar pentru că nu știu cum să gestioneze toate aceste schimbări și pentru că vor mai mult decât pot face, pot apărea mari frustrări.
După cea de-a doua aniversare, copilul tău devine mult mai independent. În decursul acestui an, până la a treia aniversare, copilul învață să fie autonom, se poate îmbrăca și dezbrăca singur, se poate spăla singur pe mâini și pe dinți, învață să se ducă la oliță sau direct la toaletă (dacă mama face cum trebuie antrenamentul pentru oliță, nu-l grăbește, dar nici nu amână operațiunea la nesfârșit). Pentru că adoră să facă pe plac adulților, copilul de 2-3 ani imită activitățile celor mari, și, dacă este lăsat, chiar poate face câteva mici activități – își strânge jucăriile, își pune rufele la spălat etc.
Abilitățile motorii se dezvoltă foarte mult în această perioadă. După cea de-a doua aniversare, copilul poate prinde și arunca o minge, poate merge cu tricicleta, învață să țin un creion sau o cariocă cu două-trei degete, nu ținându-le în pumn, poate folosi o foarfecă (special concepută pentru copii, fără vârf), pentru a decupa (urmând destul de precis conturul când se apropie de cea de-a treia aniversare).
Învățăm concepte noi
Copilul de 2-3 ani se poate concentra mai mult timp pe o activitate dată și începe să înteleagă câteva concepte importante – cum ar fi cel legat de cantitate. Acum învață că există unul și mai multe (dar încă are probleme să înțeleagă cantități intermediare, 2, 3, 4 etc). Dacă a fost învățat culorile, acum începe să le deosebească fără probleme – poate sorta obiecte de culori și forme diferite.
Acum începe lunga perioadă a întrebărilor de tipul ‘de ce’? Curiozitatea este foaret mare și trebuie să vă înarmați cu răbdare, pentru că doar răspunzându-i cât mai elaborat (sigur, pe măsura înțelegerii lui), îi veți permite copilului să își dezvolte abilitățile și să fie echilibrat emoțional. Când copilul întrebă lucruri, o face și pentru a afla, dar și pentru a testa disponibilitatea afectivă a părinților, pentru a le atrage atenția și pentru a vedea cât de important este el, copilul, în ochii părinților. Un răspuns pe fugă sau ignorarea copilului îi induc senzația că nu este suficient de important și iubit, ceea ce îi afectează dezvoltarea din toate punctele de vedere. Uite cum să treci cu bine peste perioada lui de ce.
foto Shutterstock